omahoito

Hoida jalat kotona oikein

  1. Jalkojen hygieniasta tulee huolehtia päivittäin. Pesu haalealla vedellä riittää silloin kun jaloissa ei ole näkyvää likaa. Saippuan sijasta kannattaa käyttää ihoystävällistä pesunestettä. Pese myös jokainen varvasväli huolellisesti.
  2. Kuivaa jalat huolella pehmeällä pyyhkeellä, myös varvasvälit. Vältä hankaamista ettei varvasvälien herkkä iho vaurioidu. Mikäli varvasvälejä ei kuivata kunnolla, pahimmassa tapauksessa varvasvälihautuma voi aiheuttaa jopa ruusun jalkaan.
  3. Jalkojen rasvaus pitää ihon ehjänä ja kimmoisana sekä suojaa ihoa bakteereilta ja viruksilta. Varpaanvälejä ei saa rasvata. Rasvauksen yhteydessä hiero samalla jalkaterää ja venyttele varpaita. Valitse voide ihotyypin mukaan.
  4. Leikkaa varpaankynnet varpaanpään mallia mukaillen. Älä kuitenkaan pyöristä kynnenreunoja. Kynnen pituus on silloin sopiva kun tunnet kynnen reunan sormella kevyesti kokeillen.
  5. Pesun tai kylvetyksen jälkeen pehmenneiden kynsien leikkaaminen onnistuu helpoimmin. Viimeistele kynnen kulmat hiekkapaperiviilalla. Kovettumia voi hioa kevyesti hiekkaperiraspilla, mutta liika hiominen lisää kovettumien uudelleen muodostumista.  Paksuuntuneet kynnet ja kovettumat kannattaa hoidattaa jalkahoidon ammattilaisella. Sisäänkasvanut kynsi on yleisin vaiva, joka tulee aina hoidattaa jalkahoitajan avustuksella kuntoon.
  6. Muutama minuutti päivässä auttaa ylläpitämään jalkojen nivelten toimintaa yllä. Pohjelihaksen venyttely estää kramppeja ja auttaa laskimoveren kierron ylläpitoon. 
Liikunta vähentää jalkasairauksia.

sukat

Vinkkejä sukkien ja kenkien valintaan

Valitse sukat käyttötarkoituksen ja vuodenajan mukaan. Suosi sukkamateriaalina keinokuitua ja sekoitemateriaalia, ne ovat tehokkaita kosteuden kerääjiä ja kuljettajia. Jalkaterät pysyvät kuivina ja lämpiminä. Vältä liian isojen tai pienien sukkien käyttöä sekä sukkia, joissa on kireä resori tai suuret ja kovat saumat.

Valitse kengät, jotka ovat riittävän suuret (ei kuitenkaan kuvan kaltaiset). Kengässä tulee olla vähintään 1 cm käyntivara pisimmän varpaan kärjestä mitattuna.

Kengän koko valitaan aina isomman jalan mukaan. Kengän kokoa määritellessä tulee varpaiden mahtua myös sivusuunnassa kenkään (irroita pohjallinen ja seiso sen päällä).

Hyvän kengän pohja on joustava ja taipuu päkiän kohdalta. Jos on mahdollista pidä eri kenkiä sisällä ja ulkona. Älä pidä kenkiä koko päivää jaloissasi, jotta jalkapohjan lihakset eivät surkastuisi.

Oikeanlaiset kengät ovat yksi tärkeimmistä jalkojen hyvinvoinnin lähteistä.